Ερώτηση: Κύριε Αρσένη, ειδικώς από τον Σκάι, ειδικότερα από τον ομιλούντα, σας έχει ασκηθεί οξύτατη κριτική, τότε που ως Υπουργός Παιδείας προσπαθούσατε…

Αρσένης: Το θυμάμαι αυτό.

Ερώτηση: Ναι, βέβαια, αλίμονο, το έχουμε συζητήσει… να περάσετε τη μεταρρύθμιση. Η κριτική, κατά την ταπεινή μου γνώμη, ήταν στο γεγονός ότι θα θέλαμε να απλωθεί η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, επιλέξατε, έτσι νομίζατε, αυτό κάνατε, με πολύ θάρρος και παρρησία τότε, να την κάνετε στη Β” Λυκείου. Δυστυχώς ακολούθησαν διάφορα πράγματα, τα οποία δεν είναι και πολύ ευχάριστα, ξηλώθηκε η μεταρρύθμιση, αλλά ας μην παρελθοντολογήσουμε. Κλείνει αυτό το πράγμα. Είμαστε…

Αρσένης: Όχι, αλλά κάποια στιγμή… Κοιτάξτε, πρώτα απ” όλα, η κριτική πάντα ωφελεί, αρκεί να είναι καλόπιστη, όπως καλόπιστη ήταν και η δική σας, έστω και σκληρή. Αλλά νομίζω ότι κάποια στιγμή, όχι βέβαια τώρα, καλό θα είναι να γίνει και ένας απολογισμός.

Ερώτηση: Απολογισμός. Σωστά κύριε Αρσένη, βέβαια.

Αρσένης: Γιατί δεν ήταν μόνο η Β” Λυκείου, είχε και το Πανεπιστήμιο, και είχε και το ολοήμερο σχολείο. Αλλά, εν πάση περιπτώσει…

Ερώτηση: Όχι, σωστά, σωστά. Σήμερα λοιπόν πώς τα βλέπετε τα πράγματα κύριε Αρσένη, έτσι όπως το έχουμε ανοίξει πια το ζήτημα; Και έχω την αίσθηση ότι έχει αντιληφθεί πλήρως η κοινωνία το τι ακριβώς συμβαίνει. Πείτε μας τη γνώμη σας, πώς το προσεγγίζετε το θέμα;

Αρσένης: Κοιτάξτε, φοβάμαι, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται αυτά, ότι συσπειρώνουμε τον κόσμο κάτω από λάθος λάβαρα. Έχουμε χωρίσει την κοινή γνώμη σε αυτούς που είναι υπέρ της αναθεώρησης του Άρθρου 16 και εναντίον της αναθεώρησης του Άρθρου 16. Αν δείτε όμως τις ομάδες που είναι υπέρ ή κατά, θα δείτε ότι είναι ανομοιογενείς ομάδες. Ο καθένας έχει τη δική του άποψη γιατί δεν πρέπει να αναθεωρηθεί το Άρθρο 16 ή γιατί πρέπει να αναθεωρηθεί. Και μας λείπει μία ουσιαστική συζήτηση, γιατί πριν φτάσουμε σε αυτό το θέμα, θα πρέπει να γίνει μία καταγραφή του πού βρίσκεται σήμερα το Πανεπιστήμιο, ποια είναι η κατάσταση, τι θέλουμε να αλλάξουμε, και μετά να δούμε πώς θα το αλλάξουμε αυτό, και, αν χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις, να πάμε εκεί που θέλουμε να πάμε. Δεν έχουμε σήμερα μία συζήτηση ακριβώς ποια είναι η κατάσταση στα Πανεπιστήμια και προς ποια κατεύθυνση θέλουμε να πάμε τη δημόσια Παιδεία.

Ερώτηση: Ο διάλογος που προηγήθηκε με τις Επιτροπές και με το Εθνικό Συμβούλιο, κύριε Αρσένη, δεν καλύπτει αυτό το κενό που επισημαίνεται εσείς;

Αρσένης: Νομίζω ότι ο διάλογος έγινε, υπήρξαν ορισμένα στοιχεία τα οποία βγήκαν, αλλά ήταν ελλιπής. Και γενικά, πρέπει να σας το πω αυτό, ο θεσμοθετημένος διάλογος που είναι αναγκαίος και πρέπει να γίνεται δεν είναι ποτέ επαρκής. Πέρα από αυτόν το διάλογο πρέπει να γίνει και μία ευρύτερη δημόσια συζήτηση, και μέσα στην κοινωνία των πολιτών, για να βγούνε κάποια πράγματα. Και νομίζω ότι και εσείς από το ραδιόφωνο έχετε ένα ρόλο να παίξετε, γιατί δεν έχει γίνει κατανοητό ποιος είναι ο πυρήνας του προβλήματος σήμερα σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Και φοβάμαι ότι πολλά από αυτά τα οποία προτείνει ή θα προτείνει η Υπουργός Παιδείας για τα Πανεπιστήμια δε θα αγγίξουν τον κορμό του προβλήματος, θα είναι αλλαγές, αν θα συμφωνηθούν αλλαγές, θα είναι κάπως, ας το πούμε, αλλαγές light.

Ερώτηση: Αυτό θα το δούμε στην επόμενη στιγμή. Θα ήθελα όμως να σταθούμε στο εξής κύριε Αρσένη. Το γεγονός ότι συνδέθηκε η αναθεώρηση του Άρθρου 16 με την αλλαγή του Νόμου Πλαισίου στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα είναι προς καλό ή προς κακό;

Αρσένης: Αυτό ήταν λάθος. Είναι προς κακό, γιατί δημιούργησε μία σύγχυση. Όταν λέμε ότι θέλουμε να αλλάξουμε το Άρθρο 16, πρέπει να δείξουμε, πρώτα από όλα, γιατί πρέπει να αλλάξει το Άρθρο 16 και προς ποια κατεύθυνση πρέπει να αλλάξει, έτσι; Αυτό δεν έχει γίνει. Το γεγονός ότι παράλληλα με αυτήν την κίνηση γίνεται και η συζήτηση για ένα Νόμο Πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια, μπέρδεψε τα πράγματα περισσότερο.

Ερώτηση: Συμφωνείτε με την άποψη την εκπεφρασμένη από τον Πρόεδρό σας περί αποχώρησης ακριβώς από ό,τι αφορά στο Άρθρο 16; Και ποια είναι η θέση άραγε του ΠΑΣΟΚ, κύριε Αρσένη;

Αρσένης: Κοιτάξτε, γι” αυτό σας είπα ότι…

Ερώτηση: Η επίσημη θέση, ωραία, δε θα πάτε στην Επιτροπή, δε θα πάτε στη συζήτηση που θα αρχίσει το Φεβρουάριο, σε λίγες μέρες δηλαδή.

Αρσένης: Κοιτάξτε, επειδή δεν ήταν μόνο για το Άρθρο 16…

Ερώτηση: Σύμφωνοι, σύμφωνοι, είναι για το σύνολο της αναθεώρησης, καμία αντίρρηση, ναι.

Αρσένης: Ο κ. Παπανδρέου είπε ότι υπάρχει ένα πολιτικό αδιέξοδο, ο διάλογος ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση δεν οδηγεί πουθενά, άρα πρέπει να πάμε σε εκλογές, για να αποφασίσει ο ελληνικός λαός.

Ερώτηση: Ωραία, αν πάμε σε εκλογές, ποια είναι η θέση του ΠΑΣΟΚ αλήθεια;

Αρσένης: Η θέση του ΠΑΣΟΚ είναι σαφής. Είναι ότι χρειάζονται αλλαγές στο Άρθρο 16, για να θωρακισθεί καλύτερα η δημόσια Παιδεία και να ελεγχθούν δραστηριότητες του ιδιωτικού τομέα που σήμερα είναι ανεξέλεγκτες. Αυτή η θέση είναι πολύ διαφορετική από μία άλλη νεοφιλελεύθερης, ας πούμε, άποψης ότι χρειάζεται να αλλάξει το Άρθρο 16, για να επιτραπεί ανταγωνισμός μέσα στο πανεπιστημιακό επίπεδο, με είσοδο ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Είναι δύο διαφορετικές απόψεις. Το θέμα λοιπόν…

Ερώτηση: Αν ερχόταν ο Εκτελεστικός Νόμος…

Αρσένης: Ακριβώς. Το θέμα δεν είναι αν θα αλλάξει…

Ερώτηση: Μήπως είναι τεχνικό το θέμα, κύριε Αρσένη;

Αρσένης: Δεν είναι τεχνικό, είναι πολιτικό το θέμα.

Ερώτηση: Πολιτικό, λέτε. Μάλιστα.

Αρσένης: Και το θέμα δεν είναι αν θα αλλάξει ή όχι το Άρθρο 16. Το θέμα είναι τι θα γράψεις μέσα στο αναθεωρημένο Άρθρο 16 και τι θα λέει ο Εκτελεστικός Νόμος. Δηλαδή πώς θα κατοχυρωθεί μία αναβαθμισμένη δημόσια Παιδεία και πόσο θα ελεγχθεί δραστηριότητα που είναι έξω από το δημόσιο τομέα, γιατί, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, η ιδιωτικοποίηση Ανώτατης Παιδείας έχει μπει ήδη από την πίσω πόρτα.

Ερώτηση: Έτσι. Όπως έχει αλωθεί και ο δημόσιος χαρακτήρας της δημόσιας, κατά τ” άλλα δωρεάν, εκπαίδευσης, κύριε Αρσένη.

Αρσένης: Ακριβώς. Άρα αυτά θα πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε και, αντί να τα αφήσουμε αυτά ανεξέλεγκτα, να τα ελέγξουμε. Και εδώ είναι η πολιτική διαφορά.

Ερώτηση: Μισό λεπτό, θέλω να καταλάβουμε και κάτι ακόμα, κύριε Αρσένη, σας παρακαλώ πολύ. Πώς γίνεται η διαδικασία της αναθεώρησης; Δηλαδή πρώτα αποφασίζουμε αν θα αναθεωρήσουμε κάτι και μετά, στην επόμενη Βουλή, έρχεται ο Εκτελεστικός Νόμος ή έπρεπε να έρθει ταυτόχρονα;

Αρσένης: Εδώ, δυστυχώς, οι διατάξεις του Συντάγματος δεν είναι ικανοποιητικές. Αυτό που το Σύνταγμα λέει είναι ότι στη μία Βουλή θα αποφασίσουμε γενικώς αν θα αναθεωρήσουμε ένα άρθρο ή όχι.

Ερώτηση: Διότι, να σας φέρω ένα παράδειγμα. Το ίδιο αποφασίστηκε και με το ασυμβίβαστο των Βουλευτών και είδαμε ότι στην επόμενη Βουλή αυτό το πράγμα δε βγαίνει. Και τώρα πάμε να το αναθεωρήσουμε.

Αρσένης: Ακριβώς, ακριβώς. Κοιτάξτε, στην επόμενη Βουλή, που είναι αναθεωρητική Βουλή, θα συζητηθεί τι ακριβώς θα γράψουμε σε ένα αναθεωρημένο Άρθρο. Άρα είναι εκεί, σε αυτήν την αναθεωρημένη Βουλή, νομίζω, που πρέπει να υπάρχει ενισχυμένη πλειοψηφία των 180.

Ερώτηση: Έτσι όπως εξελίχθηκε πια το πράγμα.

Αρσένης: Έτσι όπως είναι όμως τώρα το Σύνταγμα, τους 180 μπορείς να τους πάρεις είτε στη μία Βουλή, στην πρώτη, είτε στη δεύτερη. Αλλά αυτό που έχει σημασία είναι τι συγκεκριμένα θα λέει η διάταξη. Αυτό γίνεται μόνο στην αναθεωρημένη Βουλή, δηλαδή στην επόμενη, και γι΄ αυτό εκεί η συμφωνία πρέπει να είναι ευρύτατη. Δεν το λέει αυτό το Σύνταγμα. Μπορεί να έχεις 180 στην πρώτη Βουλή και 151 στην άλλη. Έτσι όπως είναι τα πράγματα, με το γεγονός ότι, σ΄ αυτή τη Βουλή, δεν θα ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ, οι αναθεωρήσεις των Άρθρων θα περάσουν με πλειοψηφία κάτω από 180 ψήφους σε αυτήν τη Βουλή, έτσι που στην επόμενη, για να γίνει η αναθεώρηση των Άρθρων, θα χρειαστεί πλειοψηφία, δηλαδή συνεργασία κομμάτων, θα χρειαστούν πάνω από 180 ψήφοι.

Ερώτηση: Άρα είναι ανοικτό το παραθυράκι να αλληλοκατηγορηθούν τα μεγάλα κόμματα για τακτικισμό, κύριε Αρσένη. Ακριβώς αυτά τα κενά τα οποία μας υπογραμμίζετε τώρα δίνουν το δικαίωμα στους αντιπάλους σας τους πολιτικούς να σας πουν ότι για λόγους τακτικισμού κάνετε αυτό που κάνετε.

Αρσένης: Θα μπορούσε, ναι, αλλά νομίζω ότι τουλάχιστον από τη δική μας τη μεριά, από τη μεριά του ΠΑΣΟΚ, δε θα το αφήσουμε αυτό έτσι. Διότι τώρα, σύντομα, πάντως πριν από τις εκλογές, δηλαδή πριν να ανοίξει η Αναθεωρητική Βουλή, εμείς θα πούμε ακριβώς ποια θα είναι η θέση μας. Τι θέλουμε να μπει στο αναθεωρημένο Άρθρο και τι θα λέει ο Εκτελεστικός Νόμος. Άρα θα έχουμε δεσμευτεί εκ των προτέρων ποια θα είναι η θέση μας μετά.

Ερώτηση: Και κάτι ακόμη πριν κλείσουμε για αυτό το πρώτο μέρος, κύριε Αρσένη. Αν ήθελε η κυβέρνηση ουσιαστική συναίνεση θα έπρεπε να φέρει και τον Εκτελεστικό Νόμο ταυτόχρονα ή όχι;

Αρσένης: Εγώ το είχα γράψει σε ένα άρθρο προ καιρού και είχα πει ότι θα ήταν σημαντικό αν υπήρχε μία συνεννόηση ποιοι θα είναι οι βασικοί άξονες του Εκτελεστικού Νόμου. Δηλαδή τι θα πει μη κρατικά Πανεπιστήμια; Πώς θα ελέγχονται αυτά; Θα λειτουργούν συμπληρωματικά, ανταγωνιστικά με τα δημόσια Πανεπιστήμια; Θα παίρνουν πόρους έρευνας από το Δημόσιο ή όχι; Είναι πολλά τα θέματα, τα οποία πρέπει να λυθούν πριν να αποφασίσουμε ακριβώς τι θα κάνουμε.

Ερώτηση: Μπορούμε να συνεχίσουμε…

Αρσένης: Και νομίζω ότι θα ήταν σημαντικό, από τη μεριά της κυβέρνησης, να πει ότι εμείς προτιθέμεθα να αλλάξουμε το Άρθρο 16 με αυτήν την έννοια, αυτοί είναι οι άξονες, να γίνει συζήτηση πάνω σ” αυτό, δηλαδή…

Ερώτηση: Κύριε Αρσένη, θα σας διακόψω απότομα, μπορούμε να συνεχίσουμε σε τρία λεπτά από τώρα;

Αρσένης: Βεβαίως.

Ερώτηση: Ευχαριστώ πάρα πολύ.

(συνέχεια)

Ερώτηση: Θα συνεχίσουμε τη συζήτησή μας με τον κύριο Γεράσιμο Αρσένη. Κύριε Αρσένη, κλείσαμε το Άρθρο 16; Θέλετε να πείτε κάτι άλλο;

Αρσένης: Εμείς το κλείσαμε, αλλά δεν έχει κλείσει.

Ερώτηση: Το ξέρω, ναι, στη συζήτησή μας…

Αρσένης: Αλλά νομίζω, για να το κλείσουμε και εμείς, ότι θα είναι πολύ χρήσιμο, και τώρα, να γίνει μία συζήτηση, δεν μπορεί να γίνει μέσα στη Βουλή, μπορεί να γίνει έξω από τη Βουλή, ένας δημόσιος διάλογος, τι περίπου θα λέει ένας Εκτελεστικός Νόμος, ο οποίος θα επιδιώκει, πρώτον, να θωρακίσει και να αναβαθμίσει τη δημόσια Παιδεία και, δεύτερον, να ελέγξει μορφές μη κρατικής εκπαίδευσης.

Ερώτηση: Τώρα, βέβαια, έρχεται πάλι το… Θα επιμείνω. Πέντε μέρες θα συζητήσει η Ολομέλεια, απόντος του ΠΑΣΟΚ, το θέμα της αναθεώρησης. Ποια πιο χρυσή ευκαιρία για έναν ευρύτατο διάλογο εντός του Κοινοβουλίου, κύριε Αρσένη; Γιατί φύγατε; Γιατί αποχώρησε το ΠΑΣΟΚ; Γιατί πήρε αυτή τη θέση;

Αρσένης: Κοιτάξτε, σας το είπα αυτό, η εκτίμηση η γενική του ΠΑΣΟΚ είναι ότι εδώ που έφτασαν τα πράγματα δεν έχει νόημα ο διάλογος και η συζήτηση, το αδιέξοδο αυτό δεν μπορεί να λυθεί παρά μόνο με προσφυγή στις κάλπες.

Ερώτηση: Μάλιστα. Για να ακυρώσετε βέβαια την πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού σε ό,τι αφορά σε εκλογές. Μάλιστα. Λοιπόν, αυτήν την ερμηνεία βέβαια δίνω, αλλά υποθέτω ότι…

Αρσένης: Οι εκλογές, κοιτάξτε, μπορούν να γίνουν όποτε θα το κρίνει σκόπιμο ο κύριος Καραμανλής, οποιαδήποτε μέρα μετά το Πάσχα είναι πιθανή μέρα των εκλογών. Νομίζω όμως εγώ ότι το πιθανότερο είναι οι εκλογές να γίνουν αργότερα, προς το φθινόπωρο, και όχι πριν από το καλοκαίρι.

Ερώτηση: Κύριε Υπουργέ, νωρίτερα, σχολιάζοντας, αν θέλετε, τις θέσεις της κυβέρνησης σε ό,τι έχει να κάνει και με το Νόμο Πλαίσιο για τις όποιες μεταρρυθμίσεις, αναφερθήκατε σε μεταρρυθμίσεις light. Βεβαίως ξεκάθαρη η θέση σας σε ό,τι έχει να κάνει με τη θωράκιση της δημόσιας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή αυτό το πλαίσιο του ανταγωνισμού, όπως είπατε. Δηλαδή, αν θα θέλαμε να μιλήσουμε για πραγματικές μεταρρυθμίσεις, κι όχι light, ποιες θα είναι αυτές και, δεύτερον, αν πιστεύετε εσείς ότι η Υπουργός κινήθηκε βάζοντας λίγο νερό στο κρασί της ενδεχομένως από την όποια πίεση – δεν ξέρω αν υπήρξε και πολιτικό κόστος – στη μέχρι τώρα πορεία του θέματος.

Αρσένης: Κοιτάξτε, αρχίζω από μία βασική παρατήρηση, γενική, που αφορά την τακτική του θέματος. Ήταν λάθος μεγάλο της κυβέρνησης να προχωρήσει σε πρωτοβουλίες αλλαγών στο χώρο της Παιδείας σε μία προεκλογική περίοδο. Εάν η κυβέρνηση ήθελε να δώσει στον εαυτό της άνετο χώρο και χρόνο για διάλογο, θα έπρεπε να το είχε κάνει στον πρώτο χρόνο της διακυβέρνησης. Αυτή τη στιγμή, αυτό που προέχει, νομίζω, είναι η έννοια του πολιτικού κόστους. Άρα η κυβέρνηση και η Υπουργός Παιδείας δεν μπορεί παρά να λειτουργεί κάτω από αυτήν την έννοια του πολιτικού κόστους και θα είναι, φαντάζομαι, αναγκασμένη, μέσα από ένα διάλογο, να βάζει συνέχεια νερό στο κρασί της. Τώρα τι θα βγει από αυτήν τη διαδικασία προεκλογικά, εγώ να μου επιτρέψετε να έχω αμφιβολία αν πράγματι θα έχουμε μία αλλαγή που θα μπορέσει να διεκδικήσει τον τίτλο μεταρρύθμιση.

Ερώτηση: Κύριε Αρσένη, είπατε προηγουμένως ότι δεν έγινε ο διάλογος, ότι έπρεπε να γίνει κάτι περισσότερο.

Αρσένης: Δεν είπα ότι δεν έγινε, έγινε, αλλά δεν είναι επαρκής.

Ερώτηση: Δεν είναι επαρκής. Θυμάμαι, όμως, ότι την ίδια κριτική σας ασκούσανε, σας ασκούσαμε και εμείς σε εσάς τότε, κύριε Αρσένη, που είχατε ως Σύμβουλο μόνο το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Και εσείς ισχυριζόσασταν βέβαια ότι κάνατε διάλογο, αυτό τότε ήταν η επωδός. Αλλά θυμάμαι ότι και το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας κατήγγειλε εκείνα τα χρόνια του 1998, τα πολύ δύσκολα, με τις διαδηλώσεις, με τους μαθητές Λυκείου να κλείνουν δρόμους, με την αντίδραση γονέων, οδηγών, θυμόσαστε, και ήταν εξαιρετικά επικίνδυνα τα πράγματα ως προς τη σωματική ακεραιότητα τότε των παιδιών που ήταν χυμένα στους δρόμους για πολύ καιρό. Και τότε σας κατήγγειλε το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας ότι δεν κάνετε διάλογο μαζί του.

Αρσένης: Κοιτάξτε να δείτε, καμιά φορά ο διάλογος χρησιμοποιείται ως άλλοθι για να μη γίνει τίποτα, έτσι;

Ερώτηση: Θέλω να πω ότι, όταν έχεις την εξουσία, όταν είσαι ο κατέχων την εξουσία, κύριε Αρσένη, μήπως παρασύρεσαι;

Αρσένης: Το δέχομαι αυτό. Εγώ λέω ότι κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει και ο διάλογος και η κυβέρνηση, η όποια κυβέρνηση, που έχει την ευθύνη, πρέπει να προχωρήσει σε αποφάσεις και σε νομοθέτηση, δεν υπάρχει αμφιβολία. Αυτό όμως το οποίο λέω είναι ότι ο διάλογος αυτός πρέπει να αναδεικνύει τα σημαντικά θέματα, έτσι που ο πολίτης, ο οποίος στην τελευταία ανάλυση αποφασίζει, να ξέρει ποιες είναι οι πολιτικές επιλογές, ποια είναι τα θέματα, και γιατί αποφασίζει η κυβέρνηση έτσι ή αλλιώς. Και νομίζω ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν καταδειχθεί ποια είναι τα βασικά προβλήματα, τα οποία τυραννούν το Πανεπιστήμιο.

Ερώτηση: Πρέπει να αλλάξει ο σημερινός Νόμος Πλαίσιο, κύριε Αρσένη;

Αρσένης: Νομίζω ναι. Νομίζω ότι πολλά πράγματα δε θίγουν το σκληρό πυρήνα του προβλήματος της Παιδείας σε πανεπιστημιακό επίπεδο, και αν θέλουμε να προχωρήσουμε σε τομές και μεταρρυθμίσεις, θα πρέπει να τολμήσουμε να πάμε πιο βαθιά στην ουσία του προβλήματος και να μην ξύνουμε την επιφάνεια. Αλλά αυτό χρειάζεται μία πιο άνετη συζήτηση, έναν χρόνο, και ωρίμανση μέσα στον πανεπιστημιακό χώρο, ότι έχει έρθει η στιγμή να κάνουμε κάποιες τομές. Εγώ δε νομίζω ότι …

Ερώτηση: Με ένα συνεχές όχι, και με μία συνεχή κατάληψη…

Αρσένης: … δε νομίζω ότι αυτά που αφορούν, ας πούμε, τους αιώνιους φοιτητές κ.λπ. είναι η καρδιά του προβλήματος.

Ερώτηση: Μάλιστα. Ναι, αλλά από την άλλη πλευρά ακούς ένα όχι και μία συνεχή κατάληψη, και συνεχείς πενθήμερες απεργιακές κινητοποιήσεις.

Αρσένης: Εγώ δεν είμαι από αυτούς που λένε όχι. Εγώ νομίζω ότι, ακόμα και αν είναι μικρές αυτές οι αλλαγές, αν υπάρχει μία ευρύτερη συναίνεση, ας κάνουμε και αυτές τις μικρές αλλαγές. Αλλά ας έχουμε όμως υπόψη μας ότι, κάνοντας αυτές τις μικρές αλλαγές, τις όποιες αλλαγές θα συμφωνήσουμε, δεν έχουμε μπει στον πυρήνα του προβλήματος.

Ερώτηση: Εσείς τότε στη δική σας μεταρρύθμιση είχατε συναίνεση, κύριε Αρσένη; Έχετε την αντίληψη ότι είχατε συναίνεση ή όχι;

Αρσένης: Κοιτάξτε, εξαρτάται πώς μετράτε τη συναίνεση. Εγώ νομίζω ότι ήταν διηρημένος ο κόσμος, οι δημοσκοπήσεις έδειχναν ότι μια ελαφρά πλειοψηφία ήταν υπέρ των αλλαγών, μία συγκροτημένη μειοψηφία ήταν εναντίον των αλλαγών, και πρέπει να σας το πω με μία δόση αυτοκριτικής, εαν θέλετε, ότι …

Ερώτηση: Και με ειλικρίνεια, και χαίρομαι πάρα πολύ που…

Αρσένης: … ότι αυτοί που ήταν αντίθετοι δεν είχαν και μία πλήρη κατανόηση ποιο είναι το πρόβλημα και τι επιδιώκουμε να λύσουμε. Και αυτά που λέω εγώ σήμερα τα λέω από τη δική μου την εμπειρία …

Ερώτηση: Το ίδιο δε βιώνει και η κυρία Γιαννάκου σήμερα, κύριε Αρσένη;

Αρσένης: … ότι, παραδείγματος χάριν, η μεγάλη κόντρα που έγινε στη δική μου την εποχή ήταν στο θέμα της αξιολόγησης. Είτε ήταν αξιολόγηση καθηγητών είτε αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου είτε μαθητών.

Ερώτηση: Κατά σύμπτωση το ίδιο αντιμετωπίζει και η κυρία Γιαννάκου σήμερα.

Αρσένης: Το ίδιο αντιμετωπίζουμε και σήμερα. Εγώ νομίζω ότι δεν έχει γίνει κατανοητό τώρα σε πολλούς τι εννοούμε με αυτήν την αξιολόγηση, γιατί χρειάζεται, και ποια είναι τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν.

Ερώτηση: Υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφορά, κύριε Υπουργέ. Και νομίζω ότι εμμέσως το θίξατε. Πρώτα απ” όλα, εσείς είχατε δημοσκοπήσεις ενδεχομένως στα χέρια σας τότε που έδειχναν ότι η κοινωνία δεν ήταν υπέρ των όποιων αλλαγών σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό.

Αρσένης: Η κοινωνία ήταν υπέρ των αλλαγών.

Ερώτηση: Η κοινωνία ήταν υπέρ των αλλαγών και τότε;

Αρσένης: Και τότε ήταν ελαφρώς υπέρ των αλλαγών, αλλά αυτό δεν είναι ικανοποιητικό, πρέπει να σας πω ότι το να πεις ότι η κοινωνία είναι υπέρ των αλλαγών δε λέει πολλά. Η κοινωνία πρέπει να είναι πληροφορημένη, ενημερωμένη, για ποιες αλλαγές μιλάμε.

Ερώτηση: Να το δούμε όμως λίγο πρακτικά, κύριε Υπουργέ;

Αρσένης: Ναι.

Ερώτηση: Να κάνουμε μία υπόθεση εργασίας. Ότι ήσασταν σήμερα Υπουργός Παιδείας, με ένα έντονο στοιχείο κομματισμού μέσα στα Πανεπιστήμια, τα οποία είναι κλειστά εδώ και καιρό, με την ΠΟΣΔΕΠ να κρύβεται ενδεχομένως σε ένα μεγάλο βαθμό πίσω από τους φοιτητές και να μη δείχνει διάθεση, ως το συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών, να το συζητήσει λίγο περισσότερο. Τι θα κάνατε; Για να πετύχετε αυτήν τη συναίνεση στην οποία αναφέρεστε.

Αρσένης: Κοιτάξτε, εγώ θα σας πω πολύ ειλικρινά ποια είναι η θέση μου. Νομίζω ότι επειδή υπάρχουν συμπλέγματα μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα που αντιδρούν σε οποιαδήποτε αλλαγή, αυτό το θέμα πρέπει να ανοίξει, πρέπει να γίνει καλή πληροφόρηση του κοινού τι εννοούμε και τι κάνουμε, και – αυτό συμπληρώνω εγώ – θα πρέπει να περάσει ένα καθαρό μήνυμα προς όλους, και στην κοινωνία, ότι τα μέτρα, τα οποία θα εφαρμοστούν, θα έχουν συνέπεια, συνέχεια και διάρκεια. Και για ισχύει αυτό το πράγμα χρειάζεται μία ευρύτατη πολιτική συναίνεση, δηλαδή διακομματική συναίνεση. Εγώ νομίζω ότι, στο χώρο της Παιδείας, δε θα μπορέσουμε να κάνουμε τις τομές που πρέπει να κάνουμε αν δεν υπάρχει ευρύτατη πολιτική συναίνεση. Και γι” αυτό σας είπα πριν ότι είναι κρίμα ότι το θέμα τώρα της Παιδείας ή της μεταρρύθμισης σ” αυτόν το χώρο συζητείται ή αποφασίζεται σε μία προεκλογική περίοδο.

Ερώτηση: Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Αρσένη, καλημέρα σας.

Αρσένης: Σας ευχαριστώ κι εγώ.

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn