« ……τα παιδιά έχουν απόλυτο δίκιο και πρέπει να τραβήξουμε το αυτί των υπευθύνων που έβαλαν εύκολα θέματα και ισοπέδωσαν τον μαθητή του 16 και του 20, δεν είναι όλοι αριστούχοι. Από τη στιγμή όμως που του απονέμεις τον τίτλο του αριστούχου, έχει κάποιο δίκιο ο μαθητής. Και εκεί πρέπει να τραβήξουμε το αυτί των υπευθύνων»
AΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ
EPΩΤΗΣΗ – Χθες με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων η μεταρρύθμιση βάλλεται πανταχόθεν. Θα έχετε δει φαντάζομαι τα πρωτοσέλιδα και θα έχετε δει τι λένε.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι εχθροί της μεταρρύθμισης βρίσκουν κάθε ευκαιρία να τη χτυπήσουν και νομίζω έχουμε υποχρέωση να πληροφορήσουμε το κοινό περί τίνος πρόκειται. Αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία να καταλάβουμε είναι ότι το αποτέλεσμα των εξετάσεων και ο μεγάλος αριθμός των αριστούχων δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το νέο σύστημα. Είναι αποτέλεσμα των θεμάτων ποv έβαλε η εξεταστική επιτροπή η οποία λειτούργησε κάτω από πανικό και κάτω από ένα κλίμα εκπτώσεων, έβαλε εύκολα θέματα και έτσι ένας μαθητής που είναι πραγματικά του 17, εφόσον είναι εύκολα τα θέματα τα έγραψε όλα και πήρε και αυτός 20 όπως πήρε και ο μαθητής που είναι πραγματικά του 20. Αυτό το οποίο θα έπρεπε να είχε κάνει η επιτροπή και το είχα επισημάνει εγώ το καλοκαίρι είναι ότι έπρεπε να είχε διαβαθμίσει σε σχέση με τη δυσκολία τα θέματα, έτσι που ο μαθητής που έχει μια στοιχειώδη γνώση να πάρει το 10, αυτός ο οποίος είναι καλύτερος να πάρει το 16, και αυτός ο οποίος απαντά σε πολύ δύσκολα ερωτήματα να πάρει το 20. Έχουμε λοιπόν ένα συνωστισμό αριστούχων που οφείλεται σε μια πολύ καλή – ασυγχώρητη θα έλεγα – αντιμετώπιση του θέματος αυτού. Αυτό δεν συvέβη πέρσι στις εξετάσεις της β” λυκείου. Βέβαια μου ασκήθηκε κριτική ότι ήμασταν αυστηροί, ήμασταν όμως αvτικειμενικοί. Και εκεί έχει δημιουργηθεί μια σύγχυση. Αυτό που έχει επισκιαστεί και πρέπει να τονιστεί, είναι ο σκοπός της μεταρρύθμισης που ήταν τα παιδιά που τελειώνουν το ενιαίο λύκειο αν θέλουν να μπορούν να μπαίνουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχει επιτευχθεί. Πριν από την μεταρρύθμιση οι φρέσκοι απόφοιτοι του ενιαίου λυκείου που μπαίνανε το φθινόπωρο ήταν 13.000, φέτος είναι 61.000, δηλαδή σχεδόν όλοι όσοι παrρνουν το απολυτήριο του ενιαίου λυκείου. Αυτός ήταν ο σκοπός της μεταρρύθμισης. Τώρα αυτό που καμιά μεταρρύθμιση, κανένα σύστημα στον κόσμο δεν μπορεί να λύσει είναι να μπούνε όλοι στα τμήματα της δικής τους προτίμησης όταν αυτά τα τμήματα είναι υψηλής ζήτησης π.χ. στην ιατρική της Aθήνας παίρνουμε 250 όταν υπάρχουν 5.000 υποψήφιοι φυσικά κάποιοι που έχουν υψηλούς βαθμούς δεν μπορούν να μπούνε. ..
ΕΡΩΤΗΣΗ: Διατυπώνεται όμως ένα παράπονο, εσείς βέβαια το θέτετε διαφορετικά ότι είναι αποκλειστικά θέμα των εξεταστών αυτών που έβαλαν τα θέματα σου λεει να έχω 19,3 και να μην μπω;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκεί τα παιδιά έχουν απόλυτο δίκιο και πρέπει να τραβήξουμε το αυτί των υπευθύνων που έβαλαν εύκολα θέματα και ισοπέδωσαν τον μαθητή του 16 και του 20, δεν είναι όλοι αριστούχοι. Από τη στιγμή όμως που του απονέμεις τον τίτλο του αριστούχου, έχει κάποιο δίκιο ο μαθητής. Και εκεί πρέπει να τραβήξουμε το αυτί των υπευθύνων. Τώρα το πράγμα βέβαια θα μπορούσε να διορθωθεί. «Ένα άλλο το οποίο έγινε και αυτό είναι σφάλμα κατά τη γνώμη μου της vέας πολιτικής ηγεσίας είναι ότι δεν εφαρμόστηκε φέτος το τεστ δεξιοτήτων. Το τεστ αυτό θα δημιουργούσε μια άλλη διασπορά των μαθητών ανάλογα με την κριτική σκέψη, την ετοιμότητα του μαθητή. Δεν είναι μόνο αυτός ο οποίος έχει μάθει το μάθημα, είναι αυτός ο οποίος μπορεί να ανταποκριθεί σε ερωτήματα τα οποία είναι πρωτότυπα και εκεί βλέπεις την ετοιμότητα, την αφομοίωση και την κριτική σκέψη του μαθητή. Αν ζητήσετε τα αποτελέσματα από το κέντρο εκπαιδευτικής έρευνας, τα πιλοτικά που κάναμε για το τεστ δεξιοτήτων θα δείτε ότι οι αριστούχοι είναι ένα 6- 7% του πληθυσμού, άλλοι του 17, άλλοι του 16 κ.τ.λ. Αν λοιπόν είχαμε το τεστ δεξιοτήτων το οποίο θα λαμβανόταν υπόψη σύμφωνα με το νόμο πλάι -πλάι με το απολυτήριο του ενιαίου λυκείου τα πράγματα θα διορθώνονταν κάπως. Αλλά να σας πω κάτι και εδώ θέλω να κάνω μια σημαντική παρατήρηση, που νομίζω αφορά και την πολιτεία αλλά και τους μαθητές, δεν νομίζω ότι είναι δίκαιο και κανένα σύστημα δεν μπορεί να λύσει σε επίπεδο λυκείου ποιος θα γίνει γιατρός ή ποιος θα γίνει δικηγόρος. Αυτό που η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση εξασφαλίζει είναι να μπεις στο πανεπιστήμιο. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να δοθεί το δικαίωμα στο φοιτητή μέσα στο πανεπιστήμιο εάν δεν είναι στο τμήμα της προτεραιότητας του να ζητήσει μεταγραφή σε ένα άλλο τμήμα με βάση τις επιδόσεις του μέσα στο πανεπιστήμιο. Στην Αμερική π .Χ. για να γίνεις δικηγόρος ή για να γίνεις γιατρός δεν αποφασίζεται μετά το σχολείο, το λύκειο, αποφασίζεται μετά την φοίτηση τριών ή τεσσάρων ετών μέσα στο πανεπιστήμιο. Εκεί έχει περισσότερα στοιχεία για να αποφασίσει η πολιτεία αλλά και ο φοιτητής αν είναι ικανός για να γίνει γιατρός ή φαρμακοποιός ή οτιδήποτε. Άρα τι πρέπει να κάνουμε τώρα; Πρέπει, νομίζω να επισπεύσουμε τη διαδικασία, να υλοποιήσουμε την προεκλογική δέσμευση που είχα κάνει εγώ εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ ότι θα υπάρχει κινητικότητα μέσα στα πανεπιστήμια, και ο φοιτητής ο οποίος πήγε σε ένα τμήμα το οποlο δεν είναι της πρώτης του προτεραιότητας μετά από 1 ή 2 χρόνια επίδοση μέσα στο πανεπιστήμιο να έχει το δικαίωμα να ζητήσει μεταγραφή και να κριθεί γιο τη μεταγραφή αυτή με βάση την επίδοσή του μέσα στο πανεπιστήμιο. Ένας π .χ. που είναι στη χημεία τώρα και θέλει να πάει στην ιατρική μπορεί να ζητήσει στο δεύτερο χρόνο μια μεταγραφή με βάση σύστημα το οποίο θα έχουν τα πανεπιστήμια και την επίδοσή του στο πανεπιστήμιο μέσα στα μαθήματα της xημείας.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υποθέτω ότι εννοείτε ομοειδείς σχολές; Δεν μπορεί να είναι ο άλλος στο τρίτο έτος της Φιλολογίας και να πάει να γίνει γιατρός;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κοιτάξτε όχι αλλά δεν νομίζω ότι συμβαίνει αυτό. Είναι στα ίδια πεδία, δεν είναι στον ίδιο τομέα, Π.Χ. για τη νομική σχολή στην Αμερική μπορεί να έχεις πρώτες σου σπουδές στα οικονομικά, στην φιλολογία κ. τ. λ. και να πας μετά στην νομική ή στην ιατρική θα πας εφόσον έχεις κάνει βασικές σπουδές στην βιολογία, στη xημεία, σε συναφή αντικείμενα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υποθέτω ότι αυτό το λες και ως λίγο γιατρικό στα παράδοξα που υπάρχουν και αυτή τη χρονιά ότι κάποιοι είχαν άλλη προτεραιότητα, γράψανε καλά αλλά δεν μπήκαν στις σχολές τις προτεραιότητάς τους.
AΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτό πάντοτε θα συμβαίνει όταν υπάρχει υπερβάλλουσα ζήτηση, το θέμα είναι πως το λύνεις αυτό το θέμα. Το λύνεις με δυο τρόπους πρώτα -πρώτα με βάση την επίδοσή σου στο λύκειο, αλλά επειδή λέμε ότι αυτό δεν είναι αποφασιστικό κριτήριο στη δεύτερη φάση το λύνεις μέσα στο πανεπιστήμιο με επίδοση πια σε συναφή γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακού επιπέδου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είπατε ότι τα σημερινά πρωτοσέλιδα οφείλεται στα εύκολα θέματα. Έχει την δυνατότητα ο Υπουργός να βάλει την επιτροπή κάτω και να της πει γιατί έβαλες τόσο εύκολα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Υπουργός δεν επεμβαίνει και δεν πρέπει να επεμβαίνει, μπορεί όμως να δώσει κατευθύvσεις. Να πει δηλαδή ότι θα πρέπει να διαβαθμιστούν τα ερωτήματα και να κλιμακώνοvται στο βαθμό της δυσκολίας από εύκολα σε δυσκολότερα, σε δυσκολότατα, αυτό μπορεί να το κάνει και αυτό έγινε και πέρσι. Αλλά αυτό το οποίο έγιvε και ίσως κάτω από πανικό επειδή πέρσι μου είχε ασκηθεί κριτική ότι ήταν αυστηρό το σύστημα και ότι πολλοί απέτυχαν απλοποίησαν τα πράγματα, έφτιαξαν πολύ εύκολα θέματα, χαρήκανε όλα τα παιδιά στις εξετάσεις το καλοκαίρι και δείτε τα αποτελέσματα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Βλέπω ότι πάντως στο τεστ δεξιοτήτων δίνετε πολύ μεγάλη σημασία.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σε άλλες χώρες, επειδή έχω φοιτήσει και έχω διδάξει σε άλλες χώρες αυτό είναι το κύριο κριτήριο. Το κριτήριο δεν είναι πόσο έχεις μάθεις απέξω το μάθημα σοu, το κριτήριο είναι ποια είναι η δεξιότητά σου να απαντάς σε ερωτήματα όπου θα χρησιμοποιήσεις γενικά τις γνώσεις σου αλλά κυρίως την κριτική σου σκέψη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πριν από λίγο μιλούσα με τον κ. Καλό ο οποίος είναι ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ για το θέμα της παιδείας, και μου είπε ότι η εξεταστική διαδικασία για την είσοδο στα ΑΕΙ πρέπει να φύγει εντελώς από την εκπαιδευτική διαδικασία και αφού τελειώvουν τα παιδιά να δίνουν εξετάσεις.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτό θα είναι λάθος. Εμείς λεμε κάτι άλλο, ότι τα πανεπιστήμια είναι ανοιχτά στα παιδιά που έχουν γενική παιδεία και έχει πιστοποιηθεί αυτή η γενική παιδεία με το απολυτήριο του ενιαίου λυκείου. Και σε τμήματα που γίνεται συνωστισμός εκεί που υπάρχει μια σειρά θα λαμβάνεται υπόψη και ο βαθμός του απολυτηρίου και το τεστ δεξιοτήτων. Μετά θα πρέπει να δοθεί και άλλη ευκαιρία αλλά αυτή η ευκαιρία δεν θα είναι πριν από το πανεπιστήμιο θα είναι μέσα στο πανεπιστήμιο. Και εγώ συμφωνώ πάντως ότι για την πανεπιστημιακή καριέρα σιγά-σιγά περισσότερο λόγο πρέπει να έχουν τα πανεπιστήμια και λιγότερο οι σπουδές στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
ΕΡΩΤΗΣΗ; Εσείς από τη γενική εικόνα που δίνει η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ανησυχείτε για τις αρχές της μεταρρύθμισής σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κοιτάξτε αυτό που έχω συστήσει στη νέα ηγεσία, την οποία προσπαθώ να στηρίξω όσο μπορώ, είναι να αντιστέκεται στις πιέσεις, να μην υποχωρεί, να μην κάνει εκπτώσεις και να μην αλλάζει πράγματα τα οποία πρέπει να δοκιμαστούν για αρκετά χρόνια πριν αλλάξουν.