ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση μετά την καταψήφιση του νομοσχεδίου για το επαγγελματικό ασυμβίβαστο των βουλευτών; Έχουμε να κάνουμε με μία σοβαρή πολιτική ήττα της κυβέρνησης που προαναγγέλλει αρνητικές εξελίξεις για το μέλλον της κυβέρνησης; Θα οδηγήσει στην περαιτέρω απαξίωση του βουλευτικού αξιώματος;
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Εγώ δεν συμφωνώ με αυτούς που βλέπουν μεγάλη πολιτική κρίση, γιατί το νομοσχέδιο αυτό δεν αφορά στην κυβερνητική πολιτική. Είναι ένα νομοσχέδιο που αφορά στην ποιοτική σύνθεση του κοινοβουλίου. Και γι” αυτό, άλλωστε, οι βουλευτές ψήφισαν κατά συνείδησιν και όχι με κριτήριο την κομματική πειθαρχία.
Επομένως, η καταψήφιση του νομοσχεδίου δεν προαναγγέλλει κατ” ανάγκην κάτι αρνητικό για το μέλλον της κυβέρνησης. Αυτό όμως που είναι δυσοίωνο είναι η ακατανόητη – κατ΄ εμέ – ακαμψία της κυβέρνησης, τη στιγμή που θα μπορούσε να είχε λύσει το αδιέξοδο που είχε δημιουργηθεί. Και πρέπει σε αυτό το σημείο να ομολογήσω ότι εγώ, προσωπικά, είχα κάνει και μια πρόταση που, αν γινόταν αποδεκτή από την κυβέρνηση, τη στιγμή που είχε γίνει αποδεκτή από τους συναδέλφους μου στην ολομέλεια της Βουλής, θα μπορούσε να είχε οδηγήσει σε μια συμφωνία.
Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, το εν λόγω νομοσχέδιο απαξιώνει το βουλευτικό αξίωμα, στο βαθμό που δεν ικανοποιεί τρεις βασικές αρχές:
Την αντιπροσωπευτικότητα του βουλευτικού σώματος. Για να πληρείται αυτή η αρχή, δεν μπορούμε να δημιουργούμε εμπόδια ή προσκόμματα σε κατηγορίες επαγγελματιών να θέτουν υποψηφιότητα για να εκλεγούν βουλευτές. Νομίζω ότι όποιες διατάξεις δημιουργούν προσκόμματα στην πρόσβαση αυτών των κατηγοριών στη Βουλή ακρωτηριάζουν την αντιπροσωπευτικότητά της και, γι” αυτό, είναι βαθύτατα αντισυνταγματικές.
Τον μη επαγγελματικό χαρακτήρα του βουλευτικού αξιώματος. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η απόφαση ενασχόλησης με τα κοινά μέσω της βουλευτικής ιδιότητας βρίσκεται πάντοτε υπό την αίρεση της έγκρισης του εκλογικού σώματος. Επομένως, οι περισσότεροι δεν μπορούν, λοιπόν, όσο χρόνο ασκούν το βουλευτικό αξίωμα, να αποκοπούν τελείως από τον επαγγελματικό χώρο από τον οποίο προέρχονται. Επιπλέον, η αρχή αυτή σχετίζεται και με την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας, καθώς, όταν κανείς διατηρεί την επαφή με τον επαγγελματικό του χώρο, είναι πολύ πιο ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας, με αποτέλεσμα να λειτουργεί μέσα στη Βουλή αντιπροσωπευτικά.
Την προτεραιότητα του βουλευτικού έργου έναντι άλλων δραστηριοτήτων. Δεν μπορεί να ασκήσει άλλες δραστηριότητες, οι οποίες υποβαθμίζουν το έργο του ως βουλευτή. Γι” αυτό, εξάλλου, δεν μπορεί να ασκεί και επάγγελμα.
Γι” αυτό πρέπει να τονίσω ότι αυτό το σχέδιο νόμου δεν είναι θέμα κυβερνητικής πολιτικής. Αφορά στη Βουλή. Και η πρότασή μου ήταν και εξακολουθεί να είναι ο Πρόεδρος της Βουλής, οι αρμόδιοι Υπουργοί και εκπρόσωποι των κομμάτων να συνεργαστούν, μετά τη λήξη των ομιλιών των συναδέλφων βουλευτών και πριν από την ψήφιση επί της αρχής του νομοσχεδίου αυτού, ώστε να ετοιμάσουν ένα κείμενο που θα βασίζεται στην έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου, αλλά και σε τροπολογίες οι οποίες έχουν υποβληθεί από συναδέλφους, στο πνεύμα των τριών αρχών που σας ανέφερα και να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα που θα ενώσει όλους μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς πρέπει να χειριστεί η κυβέρνηση την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ; Τι περιμένει η Ευρώπη από εμάς σε αυτή την κρίσιμη χρονική στιγμή;
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Εγώ νομίζω ότι μία πρωτοβουλία που θα μπορούσε να πάρει τώρα η ελληνική προεδρία είναι να ζητήσει τη σύγκληση ενός παγκόσμιου συνεδρίου για την ενέργεια και την ενεργειακή πολιτική.
Το θέμα της ενέργειας είναι ένα θέμα που απασχολεί και θα απασχολήσει τον κόσμο τα επόμενα 30 – 40 χρόνια. Γιατί να μη βρούμε έναν τρόπο πολιτικής διευθέτησης του προβλήματος της παραγωγής και της μοιρασιάς της ενέργειας στον κόσμο, γιατί να προσπαθήσουμε να το λύσουμε μονομερώς, από την πλευρά της Αμερικής και μάλιστα με προσφυγή στον πόλεμο;
Η Ε.Ε. θα μπορούσε να προωθήσει μια πλανητική πολιτική για την ενέργεια σε άλλη βάση, που θα εξασφαλίζει την ειρήνη, την οικονομική ανάπτυξη και την ασφάλεια στον κόσμο. Μία πολιτική που θα ρυθμίζει την πρόσβαση σε πηγές ενέργειας, τον ρυθμό εκμετάλλευσής τους, τον καθορισμό των τιμών και την ανάπτυξη νέων μορφών ενέργειας είναι σημαντικότατα πολιτικά ζητήματα, τα οποία επηρεάζουν τις οικονομικές και πολιτικές ισορροπίες στον πλανήτη.
Αν το κάνει αυτό η ΕΕ και πάρει μία ηγετική πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση, νομίζω ότι θα έχει μαζί της τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες (Σαουδική Αραβία, Βενεζουέλα και Ιράκ) και νομίζω ότι η Κίνα και η Ρωσία θα συμφωνήσουν και αυτές. Σε αυτή την περίπτωση, νομίζω ότι η Αμερική θα βρεθεί κάτω από μία συγκεκριμένη πίεση και θα της είναι δύσκολο να πει όχι. Εάν λοιπόν αρχίσουμε και θέτουμε το ζήτημα σε άλλη βάση, τότε θεωρώ ότι θα αλλάξουν οι διαπραγματευτικοί όροι. Πρέπει να σας πω δε ότι οι αμερικανοί ήδη έχουν κάνει τέτοιες επαφές στο Τέξας και υπήρξαν άτυπες συνδιασκέψεις μεταξύ πετρελαιοπαραγωγικών χωρών και Αμερικής, όπως και μεταξύ Ρωσίας και Αμερικής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η προεδρία κρύβει κάποια πλεονεκτήματα που θα μπορούσε να αξιοποιήσει η κυβέρνηση για να αλλάξει προς όφελός της την εικόνα της στο εσωτερικό της χώρας;
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Νομίζω ότι η προεδρία μπορεί να αξιοποιηθεί από την πλευρά της κυβέρνησής μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την βελτίωση της προοπτικής της ελληνικής οικονομίας, αλλά και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του έλληνα πολίτη: Θα πρέπει να ζητήσουμε μία αναθεώρηση των κανόνων σταθερότητας και ανάπτυξης, έτσι που το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων να μην μπαίνει μέσα σε αυτό το περίφημο έλλειμμα του Μάαστριχτ, σε αυτό το 3%, για να μπορέσουμε δηλαδή να τονώσουμε την οικονομία μας με μία κατάλληλη δημοσιονομική πολιτική και να μην έχουμε την οικονομική κρίση που εγώ έχω προβλέψει από καιρό πως θα αρχίσει στο τέλος του 2003
Αν αυτό δεν συμβεί, τότε θα μείνουμε όμηροι του σχεδίου σταθερότητας και ανάπτυξης για το 2006 που προβλέπει αποκλιμάκωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και μία πτωτική τάση στην αύξηση του εισοδήματος μετά το 2003.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς κρίνετε την πορεία του κυβερνητικού έργου; Σε ποιους τομείς θα έπρεπε να γίνουν κάποιες αλλαγές;
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Είναι πολλά αυτά που θα μπορούσε να κάνει η κυβέρνηση, αλλά εγώ θα έλεγα ότι η μεγάλη προτεραιότητα αφορά τον οικονομικό τομέα και την οικονομική πολιτική. Ο συνδυασμός της ακρίβειας και της ανεργίας δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες στην ελληνική οικογένεια. Εδώ νομίζω ότι πρέπει να δοθεί μια προτεραιότητα στην αναζωογόνηση της οικονομικής δραστηριότητας.
Συγκεκριμένα, υπάρχουν λεφτά, πολλοί ευρωπαϊκοί πόροι για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι πόροι αυτοί δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ακόμα, διότι έχει εκπονηθεί ένα πρόγραμμα το οποίο θα έδινε πόρους μέσω των Τραπεζών σε Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις. Η προθεσμία έληξε στις 18, νομίζω, Ιανουαρίου, είναι ζήτημα αν υπεβλήθησαν 10 -12 το πολύ αιτήσεις από Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις για την χρηματοδότησή τους, ενώ θα έπρεπε να είχαμε χιλιάδες αιτήσεις. Και αυτό έγινε, γιατί όλη αυτή η διαδικασία είναι σε λανθασμένη βάση.
Θα μπορούσαμε λοιπόν τώρα – και επειγόντως – να εκπονήσουμε ένα πρόγραμμα τεχνικής και οικονομικής στήριξης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων που θα τους δώσει ζωή, θα αναζωογονήσει την οικονομική ζωή του τόπου και θα προχωρήσει μια ανάκαμψη της οικονομίας μέσα στο 2003. Και εδώ δεν μιλάμε για μερικά δις, μιλάμε για πολύ μεγάλα ποσά τα οποία έχουν αδρανοποιηθεί. Έχουν αδρανοποιηθεί, γιατί κάποιος είχε την έμπνευση να διοχετεύσει αυτά τα λεφτά μέσω των Τραπεζών. Αυτό δεν μπορεί να γίνει στην περίπτωση των Μικρομεσαίων, χρειάζονται άλλοι ενδιάμεσοι φορείς και άλλα συστήματα. Να λοιπόν ένας συγκεκριμένος χώρος όπου, αν η κυβέρνηση αλλάξει την πολιτική της, δώσει προτεραιότητα στη στήριξη των Μικρομεσαίων, θα έχουμε σημαντικά αποτελέσματα μέσα στο 2003.